Anda Mahu Cari?

Thursday, November 22, 2018

Bahan Asas Umpan Patin Kolam (Pallet)

 Bahan Asas Umpan Patin Kolam (Pallet)

Umpan Pallet Untuk Ikan Patin Kolam


Para pemancing kolam sedia maklum bahawa diet pemakanan ikan di kolam memancing adalah berbeza dengan ikan patin liar di sungai atau lombong. Ini kerana patin kolam yang sudah di ajar sejak kecil dengan memakan makanan protein pembesaran seperti pallet.

Oleh itu pemancing kolam patin harus mengikut diet pemakanan ikan tersebut. Berikut adalah antara bahan-bahan asas bagi membuat umpan patin kolam (bahan-bahan tambahan akan dibincangkan di lain posting) :

1. Pallet Ikan

Terdapat pelbagai jenis pallet yang boleh digunakan namun kebiasaannya pallet jenis 920, 6363 dan 929 adalah yang sering digunakan oleh kaki pancing kolam patin kerana kandungan proteinnya yang tinggi. 

 
Pallet 920
 
Pallet 6363


2. Santan Segar / Santan Kotak

Seterusnya adalah campuran bancuhan bersama pallet iaitu santan kelapa. Boleh digunakan santan segar atau santan kotak. Penggunaan santan adalah mengikut teknik bancuhan pemancing itu sendiri.

Santan kelapa segar

santan kotak segera

3. Paste Perasa

Paste perasa antara bahan terpenting untuk memancing ikan patin kolam. Ianya bertujuan menarik perhatian ikan untuk memakan umpan. Berbagai jenis paste yang boleh digunakan seperti strawberi, pandan, durian dan lain-lain lagi.


Strawberi


Pandan


4.  Essen Starbrand

Penggunaan essen jenis starbrand adalah yang paling polupar terutamanya essen perasa pisang dan nanas. Kegunaannya adalah untuk menaikkan lagi bau umpan yang digunakan.


5. Kelapa Parut

Kelapa parut digunakan bertujuan untuk memudahkan pallet yang dikepal berderai apabila berada didalam air bagi tempoh tertentu. Ini akan membuatkan ikan ingin mengutip umpan pallet yang didalamnya terdapat matakail. Untuk hasil yang lebih baik, kelapa parut boleh diperam bersama mauripan / yis untuk menjadikannya masam.

kelapa parut
mauripan / yis serbuk
Kelima-lima bahan ini adalah asas kepada pembuatan umpan untuk memancing patin kolam dengan menggunakan kaedah umpan pallet.

No comments:

Post a Comment

Bahan Asas Umpan Patin Kolam (Cakoi)

Bahan Asas Umpan Patin Kolam (Cakoi) Umpan Cakoi Untuk Ikan Patin Kolam Antara umpan yang boleh digunakan untuk memancing ikan patin...